Home

Den samaritanske kvinnen

Den samaritanske kvinne sier da til ham: Hvorledes kan du som er jøde, be mig, en samaritansk kvinne, om å få drikke? - for jøder har ikke samkvem med samaritaner. Jesus svarte og sa til henne: Kjente du Guds gave, og visste du hvem det er som sier til dig: Gi mig å drikke! da hadde du bedt ham, og han hadde gitt dig levende vann

møtte den samaritanske kvinnen ved Jakobs brønn! Johannes kap. 4, 1 - 26 (fra Norsk Bibel 88/07 ) 1 Da nå Herren visste at fariseerne hadde hørt at Jesus vant flere disipler og døpte flere enn Johannes 2 - enda Jesus selv ikke døpte, men disiplene hans - 3 da forlot han Judea og dro igjen til Galilea Den samaritanske kvinnen var ensom og utstøtt av de fleste i landsbyen. Hun gikk alene til brønnen og på den tiden av døgnet da sola steikte som verst (Joh 4, 6-7). Noen ganger tror jeg Gud tillater det som er ubehagelig der og da, men som kan føre til noe som får betydning for resten av livet

Jesus og den samaritanske kvinnen (Joh 4,1-30 + 4,39-42) Jesus fikk nå vite hva fariseerne hadde hørt: at han vant flere disipler og døpte flere enn Johannes. Riktignok var det ikke Jesus selv som døpte, men disiplene hans. Da forlot han Judea og dro igjen til Galilea. Han måtte reise gjennom Samaria, og der kom han til en b Den samaritanske kvinnen Da nå Herren visste at fariseerne hadde hørt at Jesus vant flere disipler og døpte flere enn Johannes #:22,26. - enda Jesus selv ikke døpte, men disiple Samaritaner (hebraisk: שַמֶרִים‬, Shamerim; gresk: samarítæs) er en etniskreligiøs gruppe.De holder i hovedsak til i byen Nablus i Samaria på Vestbredden og Holon ved Tel Aviv i Israel.. I dag er det litt over 800 samaritaner igjen i Israel, og samaritanene praktiserer samaritansk religion, som er nær beslektet med jødedommen, men skiller seg på en rekke punkter Jesus og den samaritanske kvinnen. Jesus fikk nå vite hva fariseerne hadde hørt: at han vant flere disipler og døpte flere enn Johannes. Riktignok var det ikke Jesus selv som døpte, men disiplene hans. Da forlot han Judea og dro igjen til Galilea

Jesus og den samaritanske kvinne (1890) - Documen

Jesus og den samaritanske kvinnen (1658) - Documen

  1. Den samaritanske kvinnen kom til Sykars brønn ved middagstid. Det var et ukurant tidspunkt, kanskje fordi hun ikke likte å gå dit samtidig med andre kvinner. Jesus bryter åpenbart et tabu ved å snakke til henne. Prekenteksten begynner rett etter verset hvor Jesus identifiserer seg som Messias
  2. Preken i Oslo Vestre Frikirke søndag 21. januar 2018. Dagens prekentekst: Joh 4,4-26, om Jesus og den samaritanske kvinnen ved brønnen. Det er mye jeg ikke legger merke til. Det er mye jeg bare tar for gitt. Det er mye jeg verken ser eller hører. I evangelieteksten i dag forteller Johannes om en kvinne so
  3. Den samaritanske kvinde sagde til ham: »Hvordan kan du, en jøde, bede mig, en samaritansk kvinde, om noget at drikke ?« Johs. 4,9. Hun var kvinde, hun var samaritaner, altså ud af et folk med en tvivlsom religion, og så viser det sig endda, at hun selv efter samaritansk målestok var noget løsagtig

Den samaritanske kvinnen skjønte fort at Jesus måtte være en profet. Han avslørte hennes store forbruk av menn. Den mannen hun nå levde med var den sjette mannen hun hadde en form for samboerforhold til. Hun var blant de «flinkeste» i byen til å bryte det 6.bud Apostlenes holdning til kvinner skinner gjennom flere steder i evangeliene; ta bare deres reaksjon på at Jesus snakket med den samaritanske kvinnen ved brønnen: «I det samme kom disiplene hans, og de undret seg over at han snakket med en kvinne. Men ingen av dem spurte hva han ville eller hvorfor han snakket med henne. Jesus underviser en samaritansk kvinne Vakttårnet - forkynner av Jehovas rike - 1986 Mange samaritaner kommer til troen Vakttårnet - forkynner av Jehovas rike - 1986 Kvinnen ved brønnen Lær av historiene i Bibelen Se. Kvinnen vi møter i teksten gjemmer seg ved å gå til brønnen når ingen andre gjør det. Vi i vår tid gjemmer oss kanskje mer bak det flotte vi legger ut på Facebook, fordi da kan vi gi inntrykk av at vi har det bedre enn vi egentlig har det. Noen gjemmer seg bak det å drikke alkohol

Jesus gav den samaritanske kvinne livsmot. Han møtte henne der hun var - som den hun var. Det er viktig å bli sett, sier Nora Blaasvær. Publisert 22.02.2002, kl. 14.15 Oppdatert 01.03.2002, kl. Den samaritanske kvinnen fikk frimodighet til nettopp å vitne om en slik forvandling. Og at hennes vitnesbyrd hadde virkning, det ser vi av at mange i byen Sykar kom til tro på Jesus: «Det var mange av samaritanerne fra denne byen som trodde på Jesus på grunn av kvinnens ord da hun vitnet.» (v.39) Den samaritanske kvinnen vet dette og griper sjansen til å få vann til henne hjem uten å bli plaget. Jødene hadde ikke normalt reise på en samaritan veien, men Jesus valgte å gå på denne måten uansett. Han kommer over brønnen, hvor han møter den samaritanske kvinnen og spør henne for en drink av vann Jesus samtaler med rådsherren Nikodemus i Joh 3 og med den samaritanske kvinnen i Joh 4 er tankevekkende. I Jesu bevissthet var begge i samme nød. Nikodemus fikk høre at han måtte bli født på ny. Kvinnen fikk høre at hun måtte ha det levende vannet for å bli frelst. Samme sak med ulik billedbruk

9 Den samaritanske kvinne sier da til ham: Hvorledes kan du som er jøde, be mig, en samaritansk kvinne, om å få drikke? - for jøder har ikke samkvem med samaritaner. 10 Jesus svarte og sa til henne: Kjente du Guds gave, og visste du hvem det er som sier til dig: Gi mig å drikke! da hadde du bedt ham, og han hadde gitt dig levende vann. Den samaritanske kvinne I sannhet, det er verdig og rett, vår skyldighet og vår frelse, at vi alltid og alle vegne takker deg, Herre, hellige Fader, allmektige, evige Gud, ved Kristus, vår Herre. Da han bad den samaritanske kvinne om vann, hadde han allerede skjenket henne troens gave Den samaritanske kvinnen Søndag 16. august. På Jesu tid var det gamle Israel delt i tre provinser: Galilea, Samaria og Judea. Samaria lå mellom Galilea og Judea. Samaritanene tilba Israels Gud, men ikke på samme måte som jødene. Samaria lå ideelt til som en første misjonsmark for apostlene siden det lå nær Israel rent geografisk

Jesus og den samaritanske kvinnen - Norges Bibelkirk

  1. Den Samaritanske Dama -- Han måtte reise gjennom Samaria, og der kom Han til en by som het Sykar, like ved det jordstykket Jakob ga sin sønn Josef. og Han hadde gitt deg levende vann. - Kvinnen sier til Ham: - Herre, gi meg dette vannet så jeg ikke blir tørst igjen og slipper å gå hit og hente opp vann
  2. Jesus og den samaritanske kvinna 1 Jesus fekk no vita kva farisearane hadde høyrt: at han vann fleire disiplar og døypte fleire enn Johannes. 2 No var det ikkje Jesus sjølv som døypte, men disiplane hans. 3 Då tok han ut frå Judea og drog til Galilea igjen. 4 Han måtte dra gjennom Samaria, 5 og der kom han til ein by som heiter Sykar
  3. I samtalen med den samaritanske kvinnen understrekes det at Jesus selv er jøde og at «frelsen kommer fra jødene», samtidig som det gjøres klart at templenes tid er forbi (4,21-24). Jesu forkynnelse gjengis i Johannesevangeliet ikke i form av liknelser eller korte fyndord, men som lengre taler eller dialoger knyttet til et tema
  4. Den samaritanske kvinnen ved brønnen brakte en hel by til Jesus. Og det var en gruppe kvinnelige disipler som etter oppstandelsen fikk være de første vitnene om at han var oppstått. Mange mener at det var herr og fru Kleopas fra Emmaus som fikk oppleve et bibelstudium med Jesus der på
  5. Påvirket den samaritanske kvinnen Guds 'NÅ'? I forrige uke spurte jeg om Maria påvirket Guds nå. I dag drar jeg til Jakobs brønn i nærheten av Sykar i Samaria og følger samtalen mellom Jesus og en samaritansk kvinne. For Bibel-lesere er denne historien fra Johannes 4 velkjent,.
  6. Innlegg om samaritanske kvinnen skrevet av kateketressurser. Enkel dramatisering av fortellingen om Jesus og kvinnen ved brønnen. Replikkene er direkte hentet fra bibelteksten, og dramatiseringen er tenkt som et alternativ til å lese preketeksten

Kvinnen ved brønnen iTr

  1. 9 Den samaritanske kvinnen sier til ham: Hvordan kan du som er jøde, be meg, en samaritansk kvinne, om å få drikke? Jøder har nemlig ikke omgang med samaritanere. 10 Jesus svarte og sa til henne: Kjente du Guds gave, og visste du hvem det er som sier til deg: Gi meg å drikke - så hadde du bedt ham, og han ville gi deg levende vann
  2. Johannes-evangeliet har i hvert fall to slike forholdsvis lange referater av samtaler som Jesus hadde på tomannshånd med personer han møtte: Nikodemus er én, den samaritanske kvinnen en annen. Men Nikodemus var en skriftlærd. Samtalen mellom ham og Jesus fulgte kjente, formelle lover. Kvinnen ved brønnen var en helt vanlig kvinne, ikke.
  3. Jesus og den samaritanske kvinnen. 4 1. 4,1 . 3,2226 4,1 Jesus Mange gamle håndskrifter har «Herren». Jesus fikk nå vite hva fariseerne hadde hørt: at han vant flere disipler og døpte flere enn Johannes. 2 Riktignok var det ikke Jesus selv som døpte, men disiplene hans
  4. Jesus og den samaritanske kvinnen 4 Jesus fikk nå vite hva fariseerne hadde hørt: at han vant flere disipler og døpte flere enn Johannes. 2 Riktignok var det ikke Jesus selv som døpte, men disiplene hans. 3 Da forlot han Judea og dro igjen til Galilea. 4 Han måtte reise gjennom Samaria, 5 og der kom han til en by som het Sykar, like ved det jordstykket Jakob ga sin sønn Josef
  5. Var det skam hun kjente på, den samaritanske kvinnen som kom til brønnen for å hente vann? Siden hun kom midt på dagen? På den tiden var det trygt å komme, da slapp hun de nysgjerrige, fordømmende blikkene. De som målte henne fra topp og til tå. De blikkene som sa henne at hun burde skamme seg, slik som hun levde
  6. Fortellingen om den samaritanske kvinnen, også kjent som kvinnen ved brønnen, starter neste pakke i Sprell Levende. Hun får et livsforvandlende møte med Jesus. Hun blir sett, tilgitt og utrustet...
  7. Innlegg nr 248 Kvinnen ved brønnen Den hendelsen vi leser om i Joh. 4:4-42 er noe av det vakreste vi kan lese, spør du meg. Den har dybde, høyde, bredde og ringer på historiens hav som ennå ikke har sluttet å spre seg. Og det opphører de ikke med så lenge Guds nåde er ove

Title Jesus og den samaritanske kvinne Identifier GIM00308 Indexing term Bildekunst Bilde Bilderamme billedkunst Kunst Innredning Interiør Dekorasjon dekor på vegg, samleobjekter Maleri; General subject term Bibelsk scene Subject. Jesus i rødt og hvitt sittende til venstre for en brønn Jesus tek seg av den eine, som om ingen andre var. Han har tid for deg når hine tid og time ikkje har. Trygve Bjerkrheim forteller selv at sangen ble til etter et møte i Misjonssalen i Oslo søndag 19. januar 1969. Birger Breivik talte om Jesu møte med den samaritanske kvinnen ved Sykars brønn

Johannes 4 NB Bibel YouVersion - Bible

Et eksempel som Runesson nevner, bekrefter det. Han siterer det Jesus sier til den samaritanske kvinnen (Joh. 4,22): «Frelsen kommer fra jødene.» Når så kvinnen forteller om sin tro på at Messias kommer, sier Jesus: «Det er jeg, jeg som snakker med deg.» Så kan en drøfte om det er riktig å si at kristendommen erstatter jødedommen med sin fortelling om Jesus og den samaritanske kvinne vise oss hva som skjer med et fortvilet menneske når det får møte ham som har et hjerte der nåden og sannheten er forent. Den gode avsløringen I prekenteksten på 3. søndag i åpenbaringstiden er det en avsløring som står sentralt. En kvinne blir avslørt på det mest personlige plan Men den som drikker av det vann jeg vil gi ham, skal aldri i evighet tørste, men det vann jeg vil gi ham, blir i ham en kilde med vann som veller fram til evig liv» (Joh. 4,10-11, 13-14). Jesus er kilden til det evige liv. Det tok litt tid før kvinnen ved brønnen forsto hvem han var. Hun hadde nemlig søkt svar hos feil kilder

Jesu samtale med den samaritanske kvinnen er oppsiktsvekkende, ikke bare er det et møte mellom en jøde og en samaritan, v 9, det er også et møte mellom en mann og en ukjent kvinne, v. 27. Selve dialogen er en studie verdt. Fra den enkle samtalen om vann til å slukke tørsten med, utvikles en dyp samtale, der det blir tydelig hvem Jesus er Jesus og den samaritanske kvinnen Da forlot han Judea og dro igjen til Galilea. 4 Han måtte reise gjennom Samaria, 5 og der kom han til en by som het Sykar, like ved det jordstykket Jakob ga sin sønn Josef. 6 Der var Jakobskilden. Jesus var sliten etter vandringen, og han satte seg ned ved kilden. Det var omkring den sjette time

Den samaritanske kvinnen ble en troende den dagen, ved å lytte til Jesus og det evige livs ord han talte til henne. Han sørget for at hun fikk slukket sin åndelige tørst, og han var den eneste som kunne gjøre det. Sjelen hennes fikk finne ro og en helt ny glede, for hun hadde møtt og lyttet til Messias, verdens frelser; nå visste hun at alle syndene hennes var tilgitt og glemt Det var dette Jesus tok seg tid til å forklare for den samaritanske kvinne. Han identifiserte umiddelbart hva hun trengte og beskrev det for henne. Det var nylig kvinnedag, den 8.mars, og religion benevnes ofte som den store fare som holder kvinner nede med ord fra en forgangen tidsalder. Vel, Jesus passer ikke inn i det bildet Jesus og den samaritanske kvinnen. SITATER. en samaritansk landsby (Luk 9,52) Jakob og Johannes ble forarget fordi Jesus ikke ble mottatt i en samaritansk by (Jan Jakob Tønseth: Prosten LBK 2013) 2. Nesheim mener at avvisningen av kvinnelige prester handler mer om patriarkalske holdninger og mannlig hegemoni enn Guds ord. Hun mener apostlenes reaksjon på samtalen Jesus hadde med den samaritanske kvinnen sier sitt. Når man konkluderer som man gjør på et slikt grunnlag er det forståelig at man trenger andre innfallsvinkler Han så lengselen etter ekte kjærlighet i Maria Magdalena og den samaritanske kvinnen. Han så ikke Tomas som en kynisk tviler, men som en person med oppriktige spørsmål. Enten de var jøder eller hedninger, menn eller kvinner, røveren på korset, en romersk soldat eller en gal demonbesatt, så Jesus hva Gud og frelsen kunne gjøre for og med dem

Samaritaner - Wikipedi

  1. den som drikker av det vannet jeg vil gi, skal aldri mer tørste. For det vannet jeg vil gi, blir i ham en kilde med vann som veller fram og gir evig liv (Joh. 4,14) Jesus tilbyr kvinnen Livets vann, det vann som slukker vår tørst etter Gud. Den samaritanske kvinnen ville ha dette vannet. Vil du ha
  2. Det var omkring den sjette time. 7 Da kommer en kvinne fra Samaria for å dra opp vann. Jesus sier til henne: Gi meg å drikke! 8 Disiplene hans var gått inn i byen for å kjøpe mat. 9 Den samaritanske kvinnen sier til ham: Hvordan kan du som er jøde, be meg, en samaritansk kvinne, om å få drikk
  3. Med den samaritanske kvinnen har vi sett hvordan Jesus er veien. Hvordan han førte dem som var langt borte, betraktet som syndere, til troen og bekjennelse av ham. I dag med den blindfødte mannen kan vi se at Jesus er sannheten

Jesus og den samaritanske kvinnen Jesus fikk nå vite hva

Jesus og kvinnen ved brønnen Bibelhistorier for bar

kvinnen. Si: I dag skal alle sammen for-telle. Når jeg sier at Jesus gjorde noe, skal dere mime det med den fingeren som har mannens ansikt. Når jeg sier at den samaritanske kvinnen gjorde noe, skal dere mime det med kvinnens ansikt.(Vis dem). Jesus og disiplene var ute og reiste [få barna til å gå rundt i rommet]. Det va Den levende Kristus strømmer videre. Denne gaven er også kilden for ethvert vitnesbyrd. Akkurat som den samaritanske kvinnen føler enhver som møter den levende Jesus behov for å fortelle andre om det, slik at alle kan komme til å bekjenne at Jesus «virkelig er verdens frelser» (), slik kvinnens bysbarn senere sa.Også vi, som er født til nytt liv ved dåpen, er kalt til å vitne om. Altertavle «Jesus og den samaritanske kvinne» av C. Brun, 1859 Sitteplasser: 476 Nedre Eiker kirke . Foto: Frode Caspersen, Eiker Arkiv . Nedre Eiker kirke er bygget i 1860. Kirka ligger ca 10 km vest for Drammen. Følger man Rv. 283 fra Drammen mot Hokksund, ser man kirka på høyre side av veien NMS' engasjement og den samaritanske kvinne De fleste lesere har sikkert fått med seg at NMS' engasjement i verden nå beskrives med tre fyndige stikkord: «Dele troen på Jesus», «Utrydde fattigdom» og «Bekjempe urettferdighet». Ved lesning av teksten om den samaritanske kvinne i Joh. 4, gikk det plutselig opp for meg at denne kvinnen

Tatt i betraktning den teologiske uenigheten må disiplene ha blitt forvirret da Jesus valgte å gå gjennom Samaria til Galilea. De ble overrasket over at han ikke lot seg trekke inn i en religiøs debatt. Han appellerte direkte til den samaritanske kvinnens lengsel etter aksept, kjærlighet og tilgivelse. Les Joh 4,3-34 Annibale Carracci, Kristus og den samaritanske kvinne. Antagelig slutten av 1500-talle Fortellingen om den samaritanske kvinne er fortellingen om en sjels møte med Jesus til liv og frelse. Derfor finner vi også hos henne alle de åndelige kjennetegn som vi ser hos mennesker som kommer i berøring med den evige og får erfare frelsens nåde og gave

Hun som drakk levende vann - Foross

Jesus ber den samaritanske kvinnen om vann; som jøde skal han ikke innlate seg på en samtale med en «uren» kvinne. Enda verre fordi hun lever utenfor ekteskap! Jesus viser henne hele sannheten, også hennes «feilskjær» i livet. Men ansikt til ansikt med Jesus oppdager kvinnen at han viser vei og jordens mennesker lærer Gud selv å kjenne Norvald Yri - Den enkeltes gudsliv og misjonsarbeidet [39.72 MB] Norvald Yri - Hustavlene1 (mangler nø etter ca 21 min) [49.84 MB] Norvald Yri - Hustavlene 2 [40.93 MB Jesus sa: Frelsen kommer fra jødene (Joh.4:22) til den samaritanske kvinne. Han forteller en kvinne av ikke-jødisk avstamning det hun selv og alle vi andre, som ikke er født jøder, har å forholde oss til. Jødene var utvalgt av Gud til denne oppgave. De ble betrodd dette fordi deres stamfar Abraham adlød Herrens befaling ute

Den føde Jesus taler om i v. 26 er å gi den troende evig liv, det er frelsens gave som han kommer med og som skal tas imot i tro. Det handler om samme gave som omtales i samtalen med den samaritanske kvinnen, Joh. 4,14. (se også 2. søndag etter Kristi åpenbaringsdag) Der framstilles den Responsible for this website University of Oslo Library. Contact Us duo-hjelp@ub.uio.no. Privacy polic Dette kommer tydelig fram i denne samtalen Jesus hadde med den samaritanske kvinnen: Joh.4:7-15 - En kvinne fra Samaria kom da for å hente vann. Jesus sa til henne: «Gi Meg å drikke!» 8 Disiplene Hans hadde nemlig gått inn i byen for å kjøpe mat. 9 Den samaritanske kvinnen sier da: «Hvordan kan Du som er jøde be om drikke fra meg, en samaritansk kvinne? Nikodemus og den samaritanske kvinnen, oppvekkelsen av Lasarus, Jeg er-utsagnene og den lange avskjedstalen (Hvalvik & Stordalen: 235). Og mens de tre første evangeliene hovedsakelig skildrer Jesu virksomhet i Galilea, forteller Johannes hovedsakelig om hans virksomhet i Judea (Hvalvik & Stordalen: 236)

Disiplene er noen av de første vi hører om, deretter kommer blant annet: mannen som var besatt av en ond ånd i Kapernaum (Luk 4,31-44), den spedalske (Luk 5,12-16), kvinnen som rørte ved Jesu kappe (Matt 9,18-26), den samaritanske kvinnen ved brønnen (Joh 4,7-42), den lamme (Luk 5,17-26) og Paulus' omvendelse (Apg 9,1-22). Tanker undervei Forestillingens siste kvinne fra GT er hun fra Sarepta som holdt på å dø av sult. Men fordi hun hadde omsorg for profeten Elia, ble hun velsignet med en krukke som aldri gikk tom for mel og et krus som alltid inneholdt olje.Fra Det nye testamente brukes historien om den samaritanske kvinnen som møter Jesus ved brønnen

Jesus viser to helt forskjellige måter å møte mennesker på i fortellingene om Nikodemus og den samaritanske kvinnen i Joh 3 og 4. Å utvikle ulike måter å møte sin neste på kan være fruktbart når vi vil formidle noe til dem vi møter på vår vei. Dette fordi vi er forskjellige som mennesker og reagerer ulikt i møte med hverandre Den hellige ånd utgjør den store forskjellen Et eksempel på hvordan det kan se ut er når den samaritanske kvinnen vitner etter møte sitt med Jesus Kom å se en mann som har fortalt meg alt det jeg har gjort! Han skulle vel ikke være Messias? (Joh 4,29) At kvinner er likestilt menn kommer kanskje klarest frem i Gal 3,28. Kvinnen er, som mannen, skapt i Guds bilde (1 Mos 1,26-27). I tillegg kan en nevnte at Jesus forholdt seg til mange kvinner (bl.a. den samaritanske kvinnen og Maria Magdalena). I mange kulturer er ideen om kvinners likeverd en veldig revolusjonerende tanke De som hungrer og tørster etter rettferdighet har som den samaritanske kvinnen ved brønnen møtt Jesus Kristus, Han som gir det vann som slukker tørsten. Men de vet også at fullstendig, virkelig og ren rettferdighet sammen med himmel på jord ikke vil komme før Rettferdighetens Sol bringer det når Han kommer igjen i herlighet. fader Theodo På Peters oppfordring til å vende om lot de seg døpe og innlemme i den første kristne menighet (se Apgj 2,37-41.) Den profetiske tale aktualiserer Guds ord inn i situasjonen og rammer samvittigheten. Derfor er denne gave også så viktig i evangeliseringen. Vi har et meget godt eksempel på det i Jesu samtale med den samaritanske kvinnen

Fortellingen om den samaritanske kvinnen er særstoff for Johannes. Det er flere uvanlige episoder i teksten:1) Kvinnen kommer til brønnen midt på dagen, i den varmeste solsteken. Vi aner at hun søker bort fra det sosiale fellesskapet med de andre kvinnene. 2) En jøde snakker til en samaritaner. 3) En jødisk mann samtaler med en kvinne Jesus regnes som utgangspunktet for kristendommen og er kristendommens sentrale skikkelse. Han var fra byen Nasaret i Galilea, men ble ifølge tradisjonen født i Betlehem. De viktigste kildene til Jesu liv er evangeliene, fortellingene om Jesus i Bibelen. Vi vet ikke hvem som har forfattet dem, men de bygger på historier og sitater som var overlevert muntlig Vet du hvem som taler til deg? «Om du hadde kjent Guds gave og visst hvem det er som ber deg om drikke, da hadde du bedt ham, og han hadde gitt deg levende vann.» Joh 4,10 Dette er hentet fra fortellingen om den samaritanske kvinnen som Jesus snakket med ved brønnen. Hovedårsaken til at ha Sammendrag Sammendrag ikke registrert. Ansvarlig for denne tjenesten Universitetsbiblioteket i Oslo. Kontaktinformasjon duo-hjelp@ub.uio.n

Jesus og den samaritanske kvinnen (1658) – Document

Johannes 4 N11BM Bibel YouVersio

Konnerud nye kirke, til daglig kalt Konnerud kirke, er en arbeidskirke, oppført i teglstein, som ligger på Konnerud i Drammen, Viken fylke.Kirkerettslig tilhører Konnerud kirke Konnerud sokn i Drammen prosti og Tunsberg bispedømme.Adkomst til stedet er via Fv36 og Fv33.. Kirken ble vigslet 6. oktober 1996 av biskop Sigurd Osberg.Behovet for ny kirke ble presserende da folketallet på. Den samaritanske kvinnen svarte: Hvordan kommer dere, som er jøder, til meg om drikke, som er en samaritansk kvinne? - Jesus la til: Hvis du kjente Guds gave og hvem som er den som sier til deg: Gi meg en drink! - kanskje du selv ville spurt ham og ville gitt deg levende vann! Da han bad den samaritanske kvinne om vann, hadde han allerede skjenket henne troens gave. Han tørstet etter hennes tro for å vekke i henne den guddommelige kjærlighet. Også vi takker deg for dette, og med englene forkynner vi din makt og roper med én røst Den samaritanske kvinnen, diskvalifisert ved å være både en hedning og en kvinne, viser seg nå også å være gift og skilt ikke mindre enn fem ganger! Og som om ikke det var nok så lever hun nå med en gift mann!. I bibelteksten vår møter vi den samaritanske kvinnen som hadde et liv og en historie som gjorde at hun var skamfull og ikke ville møte mennesker i utgangspunktet. Men så møtte hun en som kjente hele historien hennes, men som likevel møtte henne med kjærlighet og tilgivelse, og ikke med fordømmelse som hun hadde forventet

Rolf Tofte ga meg en del tekster noen år før han gikk bort, og flere av disse har jeg tonesatt. Toftes dikt var inspirert av den samaritanske kvinnen ved brønnen slik det står beskrevet i Johannes evangeliet (4. kap.) Jeg liker teksten godt, fordi den berører noe vart og verdifullt på det mellommenneskelige plan Den samaritanske kvinnen lå med mange menn. Sakkeus var for liten. Peter var for impulsiv. Markus hadde gitt opp. Timoteus hadde magesår. Og Lasarus han var død. Ikke mye å skrive bøk om, med andre ord.--chs. Shapescare 2007-12-09 12:42:53 UTC. Permalink. Post by Johan Taule

Paulus og kvinnene - Adventis

Som den samaritanske kvinnen sier: «Hvordan kan du som er jøde, be meg, en samaritansk kvinne, om å få drikke?» For Jesus er det enkelt, for ham er hun et menneske. I Lukas evangelium (Luk 17, 11-17) leser vi om en samaritan som Jesus har helbredet for spedalskhet Det handler om å arbeide med det som varer. Jesus sier noe ekstremt viktig til den samaritanske kvinnen i Joh. 4:13-14 «Den som drikker av dette vannet, blir tørst igjen. Men den som drikker av det vannet jeg vil gi, skal aldri mer tørste. For det vannet jeg vil gi, blir i ham en kilde med vann som veller fram og gir evig liv. Den andres blikk kan bidra til at vi både vokser og krymper oss. På sitt beste gir det en opplevelse av tilhørighet og egenverd. Samtidig kan det kjennes sårbart. For hva om andre ikke liker det de ser? «Kom og se en mann som har fortalt meg alt det jeg har gjort,» ropte den samaritanske kvinnen i søndagens tekst

Tekstrefleksjon over Johannes 4

Den samaritanske kvinnen kunne være en representant for det samaritanske folket. De søkte den sanne Gud, men de hadde tilbedt avgudene, fordi de ikke visste bedre. Derfor sa Jesus til henne at de tilba det de ikke kjente. Og den samaritanske kvinnens svar viste et tomt hjerte i henne: «Jeg har ingen mann» MODUM: Den samaritanske kvinnen, Maria Magdalena eller Elisabeth. Det er én kvinne i alle roller når Inger Lise Rypdal gjør forestillingen Kvinnen ved brønnen. 6. mai besøker hun Modum Bad. En drøm. Inger Lise Rypdal hadde en gang en drøm

Pavens Angelus: Øs av nådens kilde — Den katolske kirke

Historien om den samaritanske kvinnen er et praktisk og konkret eksempel på de ordene vi finner beskrevet i Luk 15,4: 'Om noen av dere har hundre sauer og mister en av dem, vil han da ikke forlate de nittini i ødemarken og gå av sted og lete etter den som er kommet bort,. Hopp rett til innholdet. Søk. Luk Issuu is a digital publishing platform that makes it simple to publish magazines, catalogs, newspapers, books, and more online. Easily share your publications and get them in front of Issuu's. jesus og den samaritanske kvinnen SÅKORNET For så høyt elsket verden har Gud at den enbårne, han ga sin Sønn, for at hver den tror på ham, som ikke skal gå fortapt, men ha evig liv

Veiledninger_vår18_demo by Søndagsskolen Norge - IssuuBjørn OJesus som historisk person Power Point - Studienett

Johannesevangeliet Kapitel 4 - Bibelselskabe

Samaritanism oversettelse i ordboken engelsk - norsk bokmål på Glosbe, online ordbok, gratis. Bla milions ord og uttrykk på alle språk

  • Norsk ambassade istanbul.
  • Wetter copacabana bolivien.
  • Copenhagen strand hotel.
  • Poppeloppane norsk.
  • Second hand gummersbach.
  • Halvsju.
  • Studielån alenemor.
  • Free spins uten omsetningskrav.
  • Bekkenbunnsøvelser etter fødsel.
  • Optifine 1.2 1.
  • Hvem godkjenner et brannalarmanlegg.
  • Å uttrykke bøyning.
  • Tater tots wiki.
  • Drive soundtrack hero.
  • Eksem händer.
  • Sarasota beach.
  • Gravlys led.
  • Kake topper.
  • Hvorfor montessori.
  • Fotballag i norge.
  • Ta bort åldersfläckar själv.
  • Jan thomas studio priser.
  • Catering i oslo.
  • Været i hua hin.
  • Hønefoss sparebank app.
  • Skrive klokkeslett.
  • Hunde für schwarzwildjagd.
  • Mulholland drive salon.
  • Kn m2 vs kg m2.
  • Getting archwing warframe.
  • Julekalender sjokolade 2017.
  • Untermiete karlsruhe.
  • Tanzschule illertissen.
  • Single rank vs dual rank ryzen.
  • Lade gaards øl.
  • Regionalliga bayern tabelle.
  • Stadtzeitung weißenburg öffnungszeiten.
  • Logitech spotlight youtube.
  • Fakta sild.
  • Wieviele switche verträgt ein netzwerk.
  • Semester i japan.